‘Meer focus op onderwijs en meer menskracht’

‘Er moet meer focus komen op onderwijs’, stelt Ate Snijder (31), docent Mechanica en ontwerp draagconstructies, Bouwkunde,  Technische Universiteit Delft. ‘En we hebben meer menskracht nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en hoog te houden.’

Hoe draag jij in coronatijd bij aan het draaiende houden van de maatschappij?
‘Door continuïteit te bieden aan mijn studenten. We zijn meteen overgeschakeld op online colleges. Dat was in het begin natuurlijk even aanpoten, maar toen dat eenmaal liep, was het goed te doen. Hier op de TU Delft namen we colleges altijd al op, en ook studieopdrachten werden via een digitaal systeem uitgezet. Maar je kunt natuurlijk niet met een opgenomen college aankomen van een jaar geleden’, lacht hij, ‘dat is een beetje suf. Ik ben toen college gaan geven in een lege collegezaal en dat filmden we. Een collega in de zaal houdt online een forum bij, waar studenten hun vragen kunnen stellen. En die kan ik dan meteen beantwoorden. Zo zorgen we ook nog voor wat essentiële interactie. En doordat ik om 9 uur begin en alle studenten dan ingelogd moeten zijn, draag ik ook nog bij aan de broodnodige structuur voor studenten.’

Wat maakt jouw werk mooi en belangrijk?
‘Het is heel mooi om te merken hoeveel studenten in een jaar eigenlijk oppikken! Ik werk vooral met eerstejaars en als die voor het eerst in mijn college zitten, weten ze over het algemeen nog niks van draagconstructies.’ Hij grinnikt: ‘De termen die ze dan gebruiken, zijn echt grappig! Maar als ik ze dan na een jaar zien, is het zo’n wereld van verschil. Dan zijn het al ingenieurs in de dop! Dat geeft mij hoop voor de toekomst, dat we goed opgeleide mensen gaan afleveren.’

Waarom verdient de publieke sector meer?
‘Ik kwam hier acht jaar geleden werken en in mijn groep waren er toen tien docenten. Van hen is de helft inmiddels met pensioen gegaan en niet vervangen. Deels hebben we dat kunnen opvangen door efficiënter te werken, maar het houdt een keer op. De werkdruk is te hoog en dan gaat het uiteindelijk ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. We staan nog steeds hoog in alle internationale lijstjes, maar de kwaliteit gaat achteruit, moet ik erkennen. Daarom vind ik dat het WO meer verdient: niet zozeer qua salaris wat mij betreft, maar wel qua menskracht. En ik vind dat we ons ook moeten focussen op onderwijs en niet alleen op onderzoek. Dat verdienen de studenten. Met alleen meer geld los je niet alle problemen op helaas, maar laat de mensen die het geld verdelen de prioriteit leggen bij de kwaliteit van het onderwijs!’

Bekijk de video van Ate