Meer druk, maar weinig autonomie in het hoger onderwijs

Medewerkers in het hoger onderwijs krijgen te maken met steeds meer werkdruk. Terwijl er van autonomie weinig overblijft. Hierom maken we ons zorgen en daarom stuurden we vanuit sectorgroep Hoger Onderwijs een brief naar de Vereniging Hogescholen.

Wat zijn de gevolgen van de hoge druk?

Dat hogeschoolmedewerkers steeds meer werkdruk en steeds minder autonomie ervaren, heeft naast een nadelig effect op de onderwijskwaliteit ook aanzienlijke negatieve gevolgen voor het werkgeluk en daarmee het welzijn van de medewerkers.

Het is ons opgevallen dat deze signalen de afgelopen maanden steeds duidelijker en pregnanter worden. Medewerkers hebben bijvoorbeeld minder zeggenschap bij de eigen formatie of bij formaties van teams, hebben weinig of geen zeggenschap in onderwijsveranderingen en/of ervaren een extra managementlaag die invloed uitoefent op hun werk.

Luc van Dijk-Wijmenga en Andrea van Zuuk van sectorgroep Hoger Onderwijs in de brief

Kwalitatief onderwijs

Zowel CNV Onderwijs als de onderwijsleden die de sectorgroep spreekt, zijn van mening dat het bieden van meer autonomie en verantwoordelijkheid aan medewerkers essentieel is om de kwaliteit van het onderwijs en de werkomstandigheden te verbeteren. Dit lichten Luc van Dijk-Wijmenga en Andrea van Zuuk van sectorgroep Hoger Onderwijs verder toe in hun brief: 'Door medewerkers meer ruimte te geven om hun eigen ideeën en creativiteit in te brengen in hun werk, zullen zij gemotiveerder en meer betrokken zijn bij hun werk. Dit zal resulteren in beter onderwijs voor studenten en tevreden medewerkers.'

Brief naar Vereniging Hogescholen

Onze mening met toelichting stuurden we naar de Vereniging Hogescholen. We gaan graag met de vereniging in gesprek om samen verbetering van de werkomstandigheden na te streven.

Wil je onze brief vanuit de sectorgroep lezen?

Blijf op de hoogte

Zodra we meer weten, lees je hierover op de nieuwspagina voor de sector Hoger Onderwijs.