Constructieve samenwerking is de enige weg voor het onderwijs

Minister Wiersma heeft een aantal thema’s uit de werkagenda geselecteerd om op te versnellen en bonden en raden uitgenodigd om mee te denken. Dat aanbod kon en wilde CNV Onderwijs niet weigeren. De nood is dermate groot dat constructieve samenwerking de enige weg is, tekorten hangen als donkere wolk boven de uitvoerbaarheid van alle dossiers.

Bekijk hier de werkagenda van de minister. De doelen van de minister zijn ambitieus, het tijdsbestek dat de minister oplegt nog ambitieuzer. In het Kamerdebat van 15 december was de minister duidelijk: het veld krijgt vooralsnog een half jaar de tijd om eruit te komen. CNV Onderwijs heeft met verschillende werknemers- en werkgeversorganisaties in het onderwijs gehoor gegeven aan de uitnodiging van de minister om mee te denken over een aanpak die verder gaat dan de huidige structuren.

Principeakkoord

Dat heeft geleid tot een principeakkoord, waarin onder meer een taak voor RATO's (Regionale Aanpak Toekomst Onderwijsmarkt) is voorzien. Woestenberg: ‘We zien een urgentie zonder dat er makkelijke oplossingen zijn: op veel scholen lukt het ook niet meer om op creatieve manieren alle klassen te voorzien van bevoegde leraren. Door het lerarentekort loopt de aanpak van voor ons heel belangrijke thema's als werkdrukvermindering en professionalisering vast. De minister koppelt onderwijstijd, opleiden en bevoegdheden rechtstreeks aan de tekorten. Voor CNV Onderwijs moeten beter onderwijs en een betere werk-privébalans de uitgangspunten zijn. De problemen zijn echter zo groot en urgent, dat we zien dat er een samenwerking nodig is waarbij niet alle heilige huisjes in eerste instantie overeind kunnen blijven.

Spanningsveld

‘We onderschrijven het principeakkoord waarin de tekorten regionaal via RATO’s worden aangepakt, maar voor de lange termijn zullen onderwijskwaliteit en werkdrukverlichting gegarandeerd moeten worden.’ Denk daarbij aan de autonomie van de leraar binnen de RATO, het garanderen van de kwaliteit van lerarenopleidingen en het spanningsveld tussen noodmaatregelen rondom het verminderen van onderwijstijd met de doelstelling dat de kwaliteit van onderwijs niet mag dalen. Woestenberg: ‘Ook moet er oog zijn voor een goede werk-privébalans van onderwijspersoneel. Dat vergt, ongeacht hoe je het organiseert, goed werkgeverschap van het schoolbestuur’.

In januari en februari maakt CNV een verdiepingsslag en gaan we het gesprek aan met de achterban. Ondertussen blijven we in gesprek met de minister.