Invalproblematiek

Esther Singer (32) is leerkracht groep 5-6 op RK basisschool Willibrordus in Hoogkarspel

Wat we het meeste merken aan het lerarentekort is dat de invalpool leeg is. Waar ik zelf ooit begon als invaller, omdat vaste banen in het onderwijs toen schaars waren, is het tij nu duidelijk gekeerd en lijkt bijna elke afgestudeerde leerkracht meteen een groep te hebben.

Op de school waar ik werk hebben we de afgelopen jaren vrijwel elke keer de invalproblematiek intern weten op te lossen. Vaak door parttimers die een dagje extra kwamen, maar ook door stagiaires en onderwijsassistenten in te zetten. En een enkele keer heeft er een groep een dagje thuisgezeten. De formatie voor komend jaar is bij ons (gelukkig) rond, maar als er iemand uitvalt is er wel meteen een probleem. Er zijn scholen die structureel onderbezet zijn met alle gevolgen van dien. Zou de oplossing kunnen liggen bij de parttimers?

Wanneer ik mijzelf als voorbeeld neem, dan vormen mijn eigen kinderen het grootste ‘probleem’. Ze zijn 4 en 2 jaar. Wanneer ik een dag meer zou werken, hebben we ook meer kinderopvang nodig. En je raadt het al: die heeft op dit moment ook een tekort aan personeel en dus een fikse wachtlijst. Bovendien vind ik de balans tussen 3 dagen werken en 4 dagen thuis zijn bij het gezin erg fijn.

Fulltime werken maakt van mij geen gelukkig mens

Esther Singer

Bovendien vind ik de balans tussen 3 dagen werken en 4 dagen thuis zijn bij het gezin erg fijn. 4 dagen zou ik op zich oké vinden, maar fulltime werken maakt mij geen gelukkig mens. Hoe fantastisch mijn werk ook is, ik ben telkens weer blij als het vrijdagmiddag is. De werkdagen zijn mooi, maar ook vaak druk en intens. Tegen de tijd dat het dinsdag is, heb ik weer ontzettend veel zin om aan de slag te gaan.

Misschien zou een deel van de parttimers wel een dag meer willen werken als de werkdruk niet zo hoog zou zijn. Wij hebben er als school voor gekozen om dit schooljaar het budget voor werkdrukverlaging letterlijk in te zetten op vervanging van de groepsleerkrachten. Iedere groep krijgt om de beurt een dagdeel een vervanger voor de klas. Zo heb je zelf even je handen vrij voor andere klussen. Denk aan rapporten maken, oudergesprekken of thema’s voorbereiden. Zaken die je anders naast het lesgeven moet doen. Dat voelt als een cadeautje. Nu maar hopen dat het er ook echt van gaat komen. Want als er precies op jouw ingeplande dagdeel van werkdrukverlaging een invalprobleem is, gaat de vervanger daar natuurlijk heen.