Werkverdelingsplan: handig of een papieren tijger? Doe mee aan het onderzoek

In opdracht van de cao-partijen (CNV Onderwijs, AOb, AVS, FvOv en de PO-Raad) onderzoekt het Arbeidsmarktplatform PO het werkverdelingsplan op scholen in het primair onderwijs. In dat plan brengt de school jaarlijks de werkzaamheden in kaart en maakt het team afspraken over de taakverdeling. In het onderzoek wordt geëvalueerd hoe het werkverdelingsplan in de praktijk werkt en hoe de sector het ervaart. Ook de pauzeregeling wordt onder de loep genomen.

Ben jij schoolbestuurder, schoolleider, leraar, vakleraar of OOP’er en wil je je ervaring met het werkverdelingsplan delen? Geef je hier op om deel te nemen aan een focusgroep.

Vijf jaar geleden is in de cao voor het primair onderwijs afgesproken dat scholen elk jaar de werkzaamheden voor het komende schooljaar in kaart brengen, waarna het team afspraken kan maken over de taakverdeling. Het doel is dat de verdeling van de jaartaken aansluit bij de competenties en interesses van het team en de individuele medewerkers.

Ervaringen delen

Het Arbeidsmarktplatform PO onderzoekt nu hoe scholen het werkverdelingsplan vormgeven, welke afspraken ze erin maken en hoe het in de praktijk werkt. Ook de pauzeregeling wordt onder de loep genomen en goede voorbeelden daarvan zullen worden gedeeld. Een belangrijk onderdeel is de ervaring uit de praktijk van medewerkers met verschillende functies. Daarom nodigen we bestuurders, schoolleiders, leraren, vakleraren en OOP’ers van harte uit om mee te doen aan een focusgroep om ervaringen en tips te delen.