"Ik leer vanuit een breder perspectief kijken naar mijn school"

Groeien in leiderschap

Hester Neppelenbroek maakte vier jaar geleden de overstap van docent Frans naar afdelingsleider op de RSG Broklede in Breukelen. “Ik miste kennis en verdieping om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen. Daarom heb ik de Schoolleidersbeurs-VO aangevraagd om de Executive Master of Management in Education (MME) bij TIAS te kunnen volgen.”

"Tijdens mijn masteropleiding leer ik veel over leiderschap”, vertelt Neppelenbroek. “Bijvoorbeeld: wat voor soort leiderschap is nodig in welke situatie? En welke keuzes heb je daarin? Ook kijk ik nu veel meer vanuit een breder perspectief naar onze school. De school bestaat zestig jaar en maakt deel uit van een gemeenschap, staat in het dorp Breukelen. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Om te kijken wat Broklede voor de omgeving betekent – en andersom – wat de meerwaarde van anderen is voor onze school.”

‘Haalt mij uit mijn kokervisie’

De studiegenoten van Neppelenbroek komen vaak ook uit het onderwijs. “In onze appgroep overleggen we veel met elkaar. We stellen elkaar vragen en checken of we op de goede weg zijn. Dat is waardevol. Daarnaast komen mijn studiegenoten uit het hele land. Zij hebben met andere zaken op hun school te maken, dan ik op mijn school in Breukelen. Ze lopen tegen andere dingen aan en lossen dat op een andere manier op. Dat verbreedt weer mijn perspectief en haalt mij uit mijn eigen kokervisie.”

De doorslag

Zonder Schoolleidersbeurs-VO had Neppelenbroek haar opleiding niet kunnen doen. “Dan was mijn studie voor mij en mijn school te duur geweest. Ik heb ook naar goedkopere opleidingen gekeken, maar die hadden mij niet zoveel gebracht als deze masteropleiding.”

Van theorie naar praktijk

Een onderdeel van de opleiding is het schrijven van papers. “Dat vind ik het leukste om te doen”, vertelt ze enthousiast. “Om de theorie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Zo hebben we colleges over ecosystemen gehad. Dan kijk je welke plek je school in de omgeving inneemt. Dus hoe je bijvoorbeeld samenwerkt met de gemeente, bedrijven en de bewoners. En of die samenwerking anders, beter kan en of je als school geen kansen laat liggen.”

Het verbreedt mijn perspectief en haalt mij uit mijn eigen kokervisie

Hester Neppelenbroek, afdelingsleider RSG Broklede

“Een ander college ging over hoe externe factoren je school beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe regelgeving vanuit de overheid of een rekentoets die wordt ingevoerd. Als er andere eisen aan je school worden gesteld, ontstaat er druk. Druk die niet altijd zichtbaar is. Maar die je met zo’n paper juist wel zichtbaar maakt. Dan kun je bewust voor een strategie kiezen hoe je als school hiermee omgaat en daarmee krijg je meer grip op de situatie.”

Best pittig

Inhoudelijk vindt ze haar opleiding soms moeilijk. “Het is een wetenschappelijke studie. Voor mij is het alweer een tijd geleden dat ik zo’n opleiding had gedaan. En het is een andere studie dan mijn opleiding Frans. Het is veel wetenschappelijk onderzoek koppelen aan de praktijk. Daar moest ik aan wennen. Ook het combineren van mijn masteropleiding met mijn werk, een gezin en een sociaal leven is best pittig. Zo staat mijn sociale leven op een lager pitje en heb ik minder tijd voor mijn gezin als ik me een weekend in mijn kamer opsluit om mijn studie te doen. Gelukkig heb ik pubers die dat begrijpen en een man die een deel van het huishouden doet”, zegt ze lachend. Daarnaast kan ze op haar collega’s rekenen. “Af en toe neem ik een dag vrij als ik iets moet afronden voor mijn studie”, gaat ze verder. “Dan nemen andere afdelingsleiders mijn werk over. Dat is erg fijn!”

‘Gewoon doen’

Wat is haar advies voor mensen die net zoals zij een masteropleiding willen doen? “Nou, gewoon doen”, zegt ze stellig. “Ik ben nog niet eens halverwege mijn studie, maar ik vind het nu al erg waardevol. Dat zit ‘m vooral in de theoretische verdieping en het bredere perspectief waarmee je naar je school kijkt.” “En wat heel belangrijk is als je aan je masteropleiding begint”, voegt ze er tot slot aan toe, “dat je aan je werkgever om ruimte vraagt die je nodig hebt voor je studie. Dat gaat ook op voor je thuissituatie. Zonder hen zou het me niet lukken.”

Investeer in jezelf

Wil je ook een masteropleiding volgen? Vraag de Schoolleidersbeurs-VO aan.