Onderwijsmaatregelen funest voor eigen ambities kabinet

‘Dit kabinet ziet onderwijs als budgettaire sluitpost.’ Daniëlle Woestenberg, CNV-bestuurslid Onderwijs, is teleurgesteld in de ambities van het kabinet Schoof. 'Het voornemen de brede welvaart in Nederland te versterken en in te zetten op een kenniseconomie staat in schril contrast met de maatregelen die deze regering op haar eerste Prinsjesdag presenteert.'

‘Inconsistent’, zegt Woestenberg over de vanmiddag gepresenteerde plannen. Dit kabinet zegt A maar doet B. ‘Brede welvaart’ komt niet uit de lucht vallen. Daar heb je onderwijs en scholing, belangrijke groeimotoren voor de economie, voor nodig en een open kenniseconomie. Daar zou je dus juist in moeten investeren. Maar wat doet dit kabinet? Het bezuinigt op ontwikkelingsmogelijkheden en kennis.’

Kenniseconomie achteruit

Woestenberg vervolgt: ‘Het kabinet zadelt universitair onderwijs en wetenschap op met enorme en ontwrichtende bezuinigingen. Het weert buitenlandse studenten, voert een langstudeerboete in die de stress bij studenten vergoot en die juist jongeren voor wie studeren toch al niet zelfsprekend is, zal afschrikken. Voor lerarenopleidingen is dit funest, want dat kiezen studenten vaak naast een andere studie. Hiermee is de aanpak van het lerarentekort dus ook niet gebaat. Het kabinet roept dat er aandacht moet zijn voor maatwerk en werkdrukverlichting en dat willen wij ook heel graag. Maar de middelen die daarvoor nodig zijn, zoals de Randstadgelden, worden wegbezuinigd. En dan als kers op de taart bezuinigt het kabinet ook nog eens op subsidies die dóórleren na je opleiding moeten bevorderen. Dat gaat de kenniseconomie niet vooruit maar achteruit helpen.'

'Het kabinet bezuinigt op subsidies die dóórleren na je opleiding bevorderen. Dat gaat de kenniseconomie niet vooruit maar achteruit helpen.'
Daniëlle Woestenberg, CNV-bestuurslid Onderwijs. Foto troonrede: Henriëtte Guest

Dezelfde tegenstellingen zien we ook bij funderend onderwijs: het kabinet focust op het herstelplan lezen, maar maakt tegelijkertijd boeken duurder, waardoor minder kinderen thuis met boeken opgroeien en dat helpt niet om leesplezier en daarmee leesvaardigheid te bevorderen.’

Focus op beste onderwijs

Kritiek heeft CNV ook op de manier waarop wordt omgegaan met artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld. Woestenberg: 'Dit kabinet zegt artikel 23 een groot goed te vinden waaraan niet getornd mag worden en wil daarom dat lesmethodes "politiek neutraal” zijn. De Onderwijsinspectie krijgt de opdracht scherp toe te zien op de naleving van de wettelijke burgerschapsopdracht, zodat het kabinet kan ingrijpen als die niet wordt uitgevoerd. Dat is allesbehalve politiek neutraal. Het kabinet komt daarnaast met een wet tegen weekendscholen. Wat vergeten wordt, is dat de beste manier om leerlingen en samenleving tegen extremiteiten te beschermen, is zorgen dat zij het beste onderwijs krijgen. Laat ze daar op focussen! Daar wordt heel Nederland beter van.’