Nieuwe cao moet van VO vooral aantrekkelijker werkplek maken

Loosverhoging en aanpak van de werkdruk moet meer mensen laten kiezen voor het VO als werkplek. Ook moet het bijdragen aan het behoud van werknemers. Het zijn de twee voornaamste onderdelen van de inzet waarmee de onderwijsbonden met de VO-raad gaan onderhandelen over een nieuwe cao.

‘In geen enkele sector is de werkdruk zo hoog als in het voortgezet onderwijs, blijkt uit onderzoek’’, zegt cao-onderhandelaar Geert Jan Renkema . Door de concrete voorstellen die we doen in onze gezamenlijke inzet willen we de werkdruk verminderen. Daarnaast willen we vanuit CNV ook de oop’ers betere arbeidsvoorwaarden bieden. Met deze voorstellen gaat deze groep er écht op vooruit’, verwijst hij naar de loonsverhoging van 6 procent voor alle werknemers in het VO. Speciaal voor de lagere inkomensschalen wordt een deel van deze loonsverhoging als een vast bedrag toegekend.

Vermindering werkdruk

Werkdruk in het voortgezet onderwijs is een groot probleem. Daarom willen de bonden het aantal lessen per week verminderen en het takenpakket op scholen kritisch bekijken. Dit geeft docenten meer tijd voor lesvoorbereiding en andere onderwijstaken. Ook wordt rekening gehouden met verschillen in klasomvang als het gaat om werkdruk.

Groen(er) reizen en vergoeding

Groen reizen wordt gestimuleerd en er wordt voor gezorgd dat het geen geld kost om naar het werk te komen. Voor fietsers wordt een passende vergoeding voorgesteld en het streven naar een drempelloze vergoeding. CNV vindt Groener reizen sowieso erg belangrijk. Kom je op de fiets, dan kost het je niets. Het levert je met de nieuwe voorstellen wat extra’s op!

Carrièremogelijkheden in de klas

Het huidige systeem voor functiebepaling in het onderwijs sluit niet goed aan bij het primaire proces. Gewerkt wordt aan een verbeterd systeem waardoor er in de klas voldoende mogelijkheden zijn om door te groeien naar hogere functies. Ook in de klas moet je carrière kunnen maken!

Aandacht voor oop'ers

Net als docenten moet oop’ers de kans krijgen om in hun werk te groeien. Nieuwe voorbeeldfuncties kunnen hierbij leidend zijn. Ze moeten ook dezelfde rechten op professionalisering krijgen en een grotere rol kunnen spelen in het onderwijsproces, bijvoorbeeld door leerlingen te begeleiden. Daarnaast aandacht voor sociale onveiligheid onder oop’ers en aanpak van de scheve verhoudingen in het salarisgebouw. Dit door salarisschalen in te korten en de bindingstoelage ook voor deze groep toe te passen.

Verbetering medezeggenschap

Om het werk van de medezeggenschapsraad (MR) te verbeteren, moeten de uren hiervoor worden uitbreiden.