Advies Onderwijsraad: bij alle schoolvakken meer aandacht voor taal- en rekenonderwijs

Toekomstige leerkrachten moeten strenger worden getoetst op taal-en rekenvaardigheden tijdens de pabo-opleidingen. Ook bij andere schoolvakken moeten leerkrachten meer aandacht hebben voor rekenen en taal. Dat staat in het advies van de Onderwijsraad. Terecht vinden wij als vakbond, maar we moeten ook oog hebben voor de sociaal-emotionele achterstanden in de klas en dit samen doen.

De leesvaardigheid van jongeren loopt al jaren terug, ook op de opleidingen. Uit het internationale onderzoek PISA blijkt nu dat van de 15-jarigen zelfs 24 procent het minimale niveau van lezen niet haalt. Dat is onder het OESO-gemiddelden en betekent dat deze situatie leidt tot een laaggeletterdheid (1 op de 5 leerlingen) onder deze groep. Ook in het basisonderwijs is de situatie zorgwekkend. Veel kinderen halen het streefniveau voor taal en rekenen niet. 

Advies Onderwijsraad

Dit moet anders vindt ook de Onderwijsraad, met het advies dat er een integrale en structurele focus moet komen op taal en rekenen. Als het aan de Onderwijsraad ligt is taal en rekenen niet alleen een apart vak op school, maar wordt er ook tijdens andere schoolvakken hieraan aandacht besteed. Ook is het advies te zorgen voor bekwame leraren in taal- en rekenonderwijs. Door bijvoorbeeld leraren in spe vaker te toetsen op hun eigen taal- en rekenvaardigheid. Hierbij rekening houdend met dat de kwaliteit van taal-en rekenonderwijs door veel met elkaar samenhangende factoren wordt bepaald.

Sociaal-emotionele achterstanden

De adviezen van de Onderwijsraad sluiten aan op dat wat wij als vakbond al steeds roepen, namelijk dat de overheid zorg moet dragen voor meer samenhang binnen de beleidsontwikkeling en er meer aandacht moet komen voor samen opleiden en het ondersteunen van de (startende) leraar. In het advies missen wij nog wel aandacht voor de sociaal-emotionele achterstanden die leerlingen momenteel ervaren. Leraren geven aan zich momenteel geen raad te weten met het gebrek aan motivatie van leerlingen en dreigen hierdoor zelf uit te vallen of vroegtijdig het onderwijs te verlaten.’

CNV Onderwijs-voorzitter Daniëlle Woestenberg: ‘Voordat je aan didactiek kunt beginnen is pedagogiek nodig. Leerlingen hebben op dat vlak aandacht nodig om überhaupt aan leren toe te komen. ’De coronapandemie en het armoedevraagstuk versterken dit beeld in de klas. Maar het is volgens Daniëlle Woestenberg niet de bedoeling dat alle maatschappelijke problemen binnen het onderwijs worden ‘afgewenteld’.

Meer ondersteuning

CNV vindt het daarom van belang dat leerkrachten de benodigde tijd en ruimte krijgen om te professionaliseren en zich daarbij ondersteund voelen. Denk hierbij aan een samenhangend overheidsbeleid die bijscholing, collegiale ondersteuning en (jeugd)zorg ondersteuning beschikbaar stelt voor het begeleiden van leerlingen.