CBS-uitstroomcijfers Zorg en Welzijn: schijn bedriegt

Uit de constatering van het CBS dat de uitstroomcijfers in zorg en welzijn lager zijn dan in andere bedrijfstakken mag vooral niet geconcludeerd worden dat de problemen in de zorg ‘dus wel meevallen’. Daarvoor waarschuwt CNV-bestuurslid Justine Feitsma. “De zorg staat de komende jaren voor enorme uitdagingen om de dramatisch oplopende arbeidsmarkttekorten zo veel mogelijk te beperken. De vergrijzing die op ons afkomt is enorm. In dat licht moeten we alles op alles zetten om elke onnodige uitstroom te voorkomen. Goed werkgeverschap en een solide strategisch HRM-beleid zijn daarbij sleutelwoorden.”

Omslag in denken en handelen nodig

CNV zet in op stevige afspraken over roostering, onbereikbaarheid op vrije dagen en faciliteren van zeggenschap. Feitsma: “We weten dat zorgprofessionals de sector vooral verlaten vanwege problemen met roostering, balans tussen werk en privé, te veel als onnodig ervaren administratie, werkdruk en ongunstige arbeidsvoorwaarden. Veel uitstroom kan worden voorkomen door te luisteren naar de behoeften van het zorgpersoneel en door het hanteren van een goed strategisch HRM- beleid. Dit soort verbeteringen hoeven niet noodzakelijkerwijs veel meer geld te kosten, maar vergen een omslag in denken en handelen. Waarom vinden zorgorganisaties het wél verantwoord om tegen hoge kosten zzp-ers in te huren, maar gebruiken ze dit geld niet om de werkomstandigheden van hun vaste personeel te verbeteren?”

De recente scenariostudie van AZW onderstreept de urgentie van deze maatregelen in het aanpakken van personeelstekorten.

Vlucht in zzp-schap

Veel zorgmedewerkers stoppen met hun vaste baan en verhuren zichzelf vervolgens als zzp-er. Volgens onderzoek omdat ze dan zelf kunnen bepalen hoeveel en wanneer ze werken, werk en privé beter kunnen combineren en in hun werktijd betere zorg kunnen leveren, omdat ze minder tijd kwijt zijn aan administratie. Feitsma: “Het is toch de omgekeerde wereld dat medewerkers de toevlucht moeten zoeken in het zzp-schap om beter voor zichzelf en voor anderen te zorgen? Ze stromen aan de ene kant uit en aan de andere kant als zzp-er weer in. Dit perverse systeem is maatschappelijk niet te verantwoorden.”