CNV: ‘Klaar met PostNL’

Vakbond CNV Publieke Diensten heeft het helemaal gehad met PostNL. Na langdurig overleg over een nieuwe cao heeft PostNL de besprekingen nu helemaal op slot gedaan. CNV Publieke Diensten houdt vast aan de weigering om het laatste cao-bod van de werkgever aan de leden voor te leggen. Daarmee is de kans op acties bij het bedrijf aanzienlijk gegroeid.

PostNL deed in de laatste onderhandelingsronde zo’n laag bod, dat vakbonden het niet eens aan hun leden wilden voorleggen. PostNL wilde niet verder gaan dan een meerjarige cao met een loonstijging van nog geen 4,5 procent op jaarbasis voor de laagste schalen, aflopend naar nog geen 2,5 procent vanaf schaal 8. Post.nl wil bovendien een hogere bijdrage in de pensioenbijdrage van een procent van de werknemers.

Anselma Zwaagstra, onderhandelaar CNV Publieke Diensten: “Wij vragen namens de werknemers echt geen absurde loonsverhoging. Maar de inflatie drukt wel zwaar op de portemonnee van de werknemers. Zij moeten gewoon hun rekeningen kunnen betalen. Met deze halsstarrige houding zet PostNL in een klap een streep onder de decennialange goede verstandhouding met de vakbonden, die eerder altijd leidden tot overeenstemming over arbeidsvoorwaarden."

CNV gaat samen met collegabond BVPP nu een actiecomité samenstellen. Dat comité komt maandag bijeen om verdere stappen te bespreken.

Zwaagstra: ”We snappen natuurlijk dat PostNL zich gesterkt voelt door de beslissing van de rechter dat collega-vakbond FNV geen stakingen mag organiseren tot 6 januari volgend jaar. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het bedrijf ons te kijk kan zetten door geen poging meer te doen om er met vakbonden uit te komen. Op lange termijn doet deze zet van de raad van bestuur van het bedrijf de verhoudingen met zijn werknemers én de vakbonden geen goed.”