CNV Overheid: ‘Veel aandacht voor laagste salarissen in nieuwe cao rijk’

CNV Overheid, andere bonden en de Rijksoverheid hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor 120 duizend rijksambtenaren. De cao, met een looptijd van 27 maanden (einddatum 30 juni 2024) is met nadruk gericht op de benarde positie van medewerkers met de laagste salarissen vanwege de inflatie. De afgesproken stijging van de salarissen varieert van ruim 20 procent voor de laagste schaal tot bijna 8 procent voor de hoogste schaal.

Bart Schnoor, bestuurder CNV Overheid: “We doen hiermee echt iets aan de koopkracht van de lagere salarisschalen. Dan gaat het om mensen die een minimum tot modaal inkomen hebben. Denk aan gevangenisbewaarders, rechtbankmedewerkers en douanepersoneel. Met de gierende inflatie willen we medewerkers met dat soort functies, die cruciaal zijn om de maatschappij draaiende te houden, financieel stutten en hun banen aantrekkelijk houden.”

Het minimum salaris voor rijksambtenaren gaat naar €14 per uur. Alle schalen worden per 1 juli van dit jaar met €75 verhoogd en in de looptijd wordt twee keer een eenmalige uitkering van €450 gedaan. De PAS-regeling (minder werken voor ouderen) wordt vervangen door een nieuwe verlofregeling waarmee verlofuren verstrekt en gespaard kunnen worden. Medewerkers krijgen meer invloed op hun eigen roosters, 55-plussers blijven de mogelijkheid houden om te worden ontzien bij nachtdiensten.

CNV Overheid legt het akkoord positief voor aan de leden, die tot 7 juli kunnen stemmen.