Niet achterstand maar potentieel leerling moet uitgangspunt NPO interventies zijn

CNV Onderwijs wil dat de termijn van twee jaar voor besteding van de NPO-gelden wordt losgelaten. Scholen moeten bovendien meer ruimte krijgen om het geld aan de aanpak van fundamentele problemen te besteden. Daniëlle Woestenberg, voorzitter van CNV Onderwijs: “De focus in de Voortgangsrapportage NPO lijkt te liggen op hoe groot de cognitieve achterstanden zijn. We constateren dat het gisteren verschenen rapport daarin anders concludeert dan de Onderwijsinspectie medio oktober. Zorg dat coronaherstel en onderwijsherstel hand in hand gaan. Niet achterom kijken naar vertraging maar focus op het potentieel van de leerling moet wat ons betreft het uitgangspunt zijn. We willen een sterke onderwijssector, met kansen voor iedereen. Dat bereiken we alleen door structureel te zorgen voor meer tijd en aandacht voor leerlingen. De coronagelden zouden daar het startschot voor moeten zijn.”

Te weinig tijd voor effectieve besteding

Begin 2021 kwam er 8,5 miljard euro vrij om achterstanden in het onderwijs in te lopen die waren ontstaan door corona. Scholen krijgen geld overgemaakt met de instructie om dat in twee jaar te besteden en daarvoor gebruik te maken van door het ministerie geformuleerde interventies. “Een kwaliteitsimpuls zoals bedoeld door interventies is goed en noodzakelijk. Maar inzicht in de gemaakte keuzes en ervaringen kunnen er voor zorgen dat geld ook zo effectief mogelijk wordt besteed. Dat mist nu.” zegt Woestenberg. “De vraag hoe leerlingen hun potentieel kunnen bereiken zou voorop moeten staan. Scholen zouden het geld ook moeten kunnen gebruiken om fundamentele noden van het onderwijs aan te pakken. Om dat mogelijk te maken moeten scholen meer regie krijgen over het tempo waarmee ze het NPO-geld uitgeven. Geef het onderwijs dan op zijn minst de tijd en voer de druk niet nog extra op. Een langere bestedingstijd geeft meer ruimte voor strategisch personeelsbeleid. Hiermee kunnen leerlingen op scholen waar de achterstanden het grootst zijn beter worden geholpen. Want juist daar zijn ook de personele problemen vaak groot.” Woestenberg wijst erop dat ook 2021-2022 geen ‘normaal’ schooljaar lijkt te worden. “We weten dat er nu al te weinig mensen zijn om de meest effectieve interventies uit te voeren. De vervangingspoelen zijn opgedroogd. Met gebrek aan personeel blijft het werken vanuit tekorten.”