CNV steunt pleidooi ABU voor ruimhartige toekenning coronabonus

CNV Zorg en Welzijn is het eens met de oproep van de ABU (organisatie van uitzendbureaus) om de bonus voor extra inspanningen van zorgpersoneel tijdens de coronacrisis ruimhartig toe te kennen. Wij vinden het niet acceptabel wanneer in de toekenning van de bonus onderscheid wordt gemaakt tussen zorgverleners. Iedere zorgverlener heeft, zeker in de eerste maanden van deze coronacrisis, een grote bijdrage geleverd aan de continuïteit en de opschaling van zorg.

Ondersteunende diensten


Dat geldt ook voor veel mensen in ondersteunende diensten, denk aan roostermakers en facilitair medewerkers die triagetenten hebben gebouwd. Uitzendkrachten en zzp’ers vallen ook onder de werkenden die de opschaling en continuïteit van de zorg tijdens de eerste coronagolf hebben mogelijk gemaakt.

Anneke Westerlaken, voorzitter CNV Zorg & Welzijn: 'We zijn, net als de ABU, voor een verlenging van de aanvraagtermijn voor de subsidie tot eind november. Er moet een verplichting komen voor de zorgaanbieders om derden voor wat betreft de aanvraag van de subsidie gelijk te behandelen als het eigen personeel. Of het moet mogelijk worden dat uitzenders/bemiddelaars zelf de subsidie kunnen aanvragen voor hun medewerkers in de zorg.'

Oproep leden


CNV Zorg & Welzijn blijft leden oproepen om te melden wanneer werkgevers de bonus niet, of verkeerd aanvragen. Met deze werkgevers willen we graag in gesprek. Deze aanvraag valt onder ‘goed werkgeverschap’, daar kunnen werkgevers zich niet aan onttrekken.