CNV Zorg & Welzijn: Onduidelijkheid over testen van zorgpersoneel

De onduidelijkheid over het testen van zorgpersoneel op corona moet snel worden opgelost. Uit een enquête onder meer dan duizend zorgprofessionals blijkt dat ruim een derde niet weet hoe een test moet worden aangevraagd en wat het protocol inhoudt waarmee het testen wordt geregeld. Zeker nu de GGD’s overspoeld worden met testaanvragen uit de gehele bevolking is het belangrijk dat zorgpersoneel, dat beduidend meer risico loopt dan de gemiddelde burger, niet in de rij hoeft te wachten voor een coronatest.

Zorgprofessionals voorrang
Anneke Westerlaken, voorzitter CNV Zorg & Welzijn: 'Werkgevers in de zorg moeten veel duidelijker zijn bij het informeren van personeel hoe ze snel en eenvoudig getest kunnen worden. Daarbij is voorrang voor zorgpersoneel bij het testen gewenst, omdat voor hen het gevaar groter is en de kans dat zij kwetsbare patiënten en cliënten besmetten, aanzienlijk hoger ligt. GGD’s zouden daar ook op in moeten spelen.'

Vlot testen zorgpersoneel niet gegarandeerd
Gisteren werd duidelijk dat de toegang tot het aanvragen van een test via het openbare nummer is dichtgeslibd. Daardoor is een groot deel van de toegezegde capaciteit van 30 duizend testen per dag onbenut. Nu ook een groot aantal zorgprofessionals niet weet wie nu de test bij de GGD moet aanvragen - zij of hun werkgever - is het vlot testen van werknemers met cruciale functies in de zorg niet gegarandeerd. CNV Zorg & Welzijn roept werkgevers op helder te communiceren over de richtlijnen rondom testen, om besmettingen zo spoedig mogelijk op te sporen. Ook blijkt na de drukte van de afgelopen dagen, dat er extra capaciteit voor het verwerken van aanvragen nodig is bij de GGD’s.