Stilte bij de cao Apotheken?

Na de demonstratie op 1 juni lijkt het stil gebleven, maar dat wil niet zeggen dat we achterover zijn gaan hangen. De werkgevers vertonen geen beweging. Er is dus een cao-conflict en de ervaring leert dat dat om een lange adem vraagt. Inmiddels is de lopende cao per 1 juli verstreken en lopen we dus alweer achter. Helaas niet voor het eerst. We hebben acties aangekondigd als er geen nieuw bod komt van de werkgevers. In dit nieuwsbericht lees je de stand van zaken en wat we van plan zijn.

Wat doen de vakbonden?

We blijven druk zetten op de werkgeversvertegenwoordiging. Zij moeten hun achterban zien te overtuigen van de noodzaak van een nieuw bod. Zonder een goede cao loopt de sector leeg en zijn zij uiteindelijk ook de klos. Om de druk te verhogen sturen we de werkgeversvertegenwoordiging binnenkort een ultimatum. Gelet op de vakantieperiode waar we nu inzitten, doen we dat medio augustus. Als dat geen resultaat heeft, gaan we actievoeren in de apotheken. De schijnbare stilte zou dus wel eens een stilte voor de storm kunnen zijn.

Wat gaan we doen?

We hebben gevraagd of er bereidheid is om mee te doen met stiptheidsacties in apotheken in september. Er hebben zich inmiddels apotheekmedewerkers gemeld die mee willen doen, zowel leden als niet-leden. Er zijn ook reacties gekomen van leden die zich afvragen of stiptheidsacties wel effect zullen hebben. Daarom volgt hier meer uitleg.

Als werkgever(s) en vakbonden een conflict hebben over de cao, dan hebben werknemers het recht om onder de vlag van de vakbonden collectief actie te voeren. Er zijn ‘zachte’ en ‘harde’ vormen van collectieve actie. Voorbeelden van ‘zachte’ acties zijn demonstraties buiten werktijd en het aanbieden van petities. Onder ‘harde’ acties vallen stiptheidsacties, werkonderbrekingen en staken. Het is een gebruikelijke tactiek van de bonden om acties geleidelijk op te voeren als er geen beweging in de onderhandelingen zit. Dit is momenteel het geval. Na de demonstratie op 1 juni zijn de werkgevers niet met een nieuw bod gekomen. Daarom stappen we nu over op hardere vormen van actie waarbij we geleidelijk opbouwen. Staken is dan het eerste waar veel mensen aan denken en dat sluiten we ook zeker niet uit, maar daar gaat wel wat aan vooraf.

Werknemers hebben het recht om te staken. Tegelijkertijd is dat recht gebonden aan juridische regels. Staken is geoorloofd als alle andere actiemiddelen geen resultaat hebben opgeleverd. De rechter kan een staking verbieden, dus het is belangrijk dat wij ons aan de regels houden. Om te beginnen dus stiptheidsacties. Een ander actiemiddel is de werkonderbreking. Hoe stellen we ons dat voor in de apotheken?

Wat doe je bij een stiptheidsactie?

De naam zegt het al. Bij een stiptheidsactie houden werknemers zich stipt aan de regels van de cao en hun arbeidsovereenkomst. Dit betekent concreet:

  • Dat je geen overwerk meer verricht. Dus ook dat je niet meer zonder vergoeding een kwartier eerder begint om te openen. En dat je niet zonder vergoeding een kwartier later blijft om af te sluiten.
  • Dat je pauze houdt volgens de pauzeregeling van artikel 18 cao:

De werknemer die langer dan 5½ uur werkzaamheden verricht, dient de werkzaamheden te onderbreken door een pauze. Indien deze werknemer per dienst niet meer dan 8 uur arbeid verricht, heeft werknemer recht op pauzes van tezamen tenminste een half uur. Indien een werknemer per dienst meer dan 8 uur arbeid verricht, heeft de werknemer recht op pauzes van tezamen ten minste 45 minuten, waarvan één ten minste een half uur aaneengesloten bedraagt.

Wat doe je bij een werkonderbreking?

Bij een werkonderbreking leg je je werk gedurende een of meer periodes stil. Voor de apotheken denken wij aan een uur later beginnen en een uur eerder sluiten. Het is de werkgever juridisch toegestaan om over die periodes het loon in te houden. Uitsluitend vakbondsleden kunnen in dat geval een beroep doen op hun vakbond voor een uitkering.

Deze acties zullen merkbaar zijn voor je werkgever, de apotheker én de patiënten. Dat laatste zal zeker in het begin ongemakkelijk aanvoelen en mogelijk zelfs indruisen tegen je gevoel als zorgwerker. Om de actie effect te laten hebben, is dit echter onvermijdelijk. De wachttijden zullen langer worden en soms zul je patiënten moeten vragen om de volgende dag terug te komen. Vraag hen om begrip te hebben voor de actie. Leg uit dat je dit doet omdat je al jaren voor een veel te laag salaris keihard werkt, maar dat de maat nu vol is en dat je dat op deze manier duidelijk wil maken.

Voer ook het gesprek met de apotheker. De actie is niet persoonlijk tegen hem of haar gericht, maar om de aandacht te vestigen op de noodzaak van een goede cao.

Hoe gaat het verder?

We gaan de werkgevers medio augustus een ultimatum stellen om met een beter bod te komen. Blijft dat uit, dan starten we met de acties. Wat en waar bepalen we in samenspraak met degenen die mee willen doen. meld je aan!

Een cao-conflict is niet leuk. We hadden liever op tijd een goede cao voor jou en je collega’s afgesproken, maar dat heeft niet zo mogen zijn.

Het is belangrijk om juist nu vasthoudend te zijn!

Het gaat om jullie salaris en jullie arbeidsvoorwaarden. Blijf opkomen voor jullie recht op een goede cao, zoals jullie ook op 1 juni hebben laten zien.

Je helpt ons door je collega’s te wijzen op de vakbond en desgewenst lid te maken. Des te meer leden we hebben, des te meer we kunnen bereiken. Ben je nog geen lid klik hier voor informatie en om je aan te melden bij het CNV.